کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به شکلی از کسب و کار گفته می شوند که بر بستر اینترنت و با استفاده از قابلیت های فضای مجازی شکل گرفته باشد. امروزه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. ۶۹ درصد از این جمعیت، در طول ۹۰ روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.

کسب و کار اینترنتی

هر کسب و کار اینترنتی شامل ۲ ویژگی زیر است:

  • ایده اصلی کسب و کار بر روی امکانات ویژه اینترنتی استوار است و بدون وجود اینترنت امکان بقا نداشته باشد.
  • اکثر فعالیت های کسب و کار بر روی اینترنت انجام گیرد.

در نظر داشته باشید که کسب و کار الکترونیک با کسب و کار اینترنتی تفاوت دارد. در کسب و کار الکترونیک، از “فناوری اطلاعات” به منظور بهبود فعالیت ها استفاده می شود و بدون استفاده از این فناوری، کسب و کار امکان بقا دارد، به عنوان مثال یک بنگاه معاملات املاک می تواند از اینترنت برای بهبود فضای کاری خود و جذب مشتریان استفاده کند ولی بدون اینترنت نیز امکان بقا دارد. ولی مثلا یک فروشگاه اینترنتی، بدون اینترنت امکان بقا ندارد.

به عنوان مثال گوگل، بزرگترين شرکت دات کام دنيا، را در نظر بگيريد، آيا مي تواند بدون اينترنت حيات داشته باشد؟ فلسفه وجود و خدمات شرکت اساسا بر ويژگي ها و پتانسيل  هاي اينترنت بر پا شده است.(ويژگي اول را دارد)
تقريبا تمام فرآيندهاي گوگل(مانند گرفتن سفارش از مشتري، توليد محصول، تحويل محصول و غيره) همگي بر روي اينترنت انجام مي شود.(ويژگي دوم را نيز دارد پس گوگل يک کسب و کار اينترنتي است)

در نظر داشته باشید که کسب و کارهای اینترنتی ممکن است منافع مالی برای صاحبان آن داشته باشد و یا نداشته باشد، در حقیقت “فروش” تنها یکی از بخش های کسب و کار اینترنتی است.

انواع کسب و کار اینترنتی به ۱۰ بخش عمده تقسیم می شوند:

√ ايجاد اجتماعات آنلاين
√ خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف
√ تبليغات اينترنتي
√ ارائه خدمات تخصصي به ديگران
√ ايجاد امپراطوري اطلاعات، اخبار و آموزش
√ تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف
√ چند رسانه اي يا مالتي مديا
√ پيوستن به شبكه هاي واسطه گري
√ خدمات مربوط به ايميل
√ سرمايه گذاري مشترك

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *